Skip to content

NIEUWS

Digitale Stad 5 jaar actief met aanleg glasvezel!

Leusden – Op 15 november 2017 is Digitale Stad opgericht om een glasvezelnetwerk uit te rollen in het buitengebied van de gemeente Leusden. Nu 5 jaar later kunnen bijna 100.000 huishoudens via Digitale Stad gebruik maken van een snel en stabiel glasvezelnetwerk. Ook heeft Digitale Stad zich ontwikkeld tot een full-service dienstverlener in het glasvezel-domein.

Digitale Stad is begonnen met een kleinschalig glasvezelproject in het buitengebied van de gemeente Leusden. Een samenwerking tussen een bewonersinitiatief en glasvezel-investeerder Delta Rijssen Glasvezel Investeringen BV. Inmiddels kunnen bijna 100.000 huishoudens via Digitale Stad aangesloten worden op glasvezel. Deze huishoudens zijn verdeeld over 43 glasvezelprojecten, aangesloten op totaal 133 wijkcentrales (POP’s) en gevestigd in ruim 300 kernen, bedrijfsterreinen en/of buitengebieden.

Qua dienstverlening is Digitale Stad uitgegroeid tot een full-service dienstverlener. Voor haar opdrachtgevers, veelal netwerkeigenaren, verzorgt zij netwerkcommunicatie, klantcontact en lokale aanwezigheid. Aanvullend biedt Digitale Stad financiële dienstverlening waarbij het bij huishoudens en bedrijven een eenmalige bijdrage of een maandelijkse vastrechtvergoeding incasseert.

Digitale Stad is ook een serieuze ICT partner geworden voor opdrachtgevers. Naast de implementatie van CRM bij opdrachtgevers heeft Digitale Stad ook een eigen ICT platform ontwikkeld. Het platform “Fiber Workflow Manager” biedt aannemers en netwerkeigenaren maximale grip op alle stappen in het glasvezel aanlegproces. Werkzaamheden in de voorbereidingsfase met woningschouw, graafwerkzaamheden tijdens de aanleg tot en met de oplevering van huisaansluitingen, worden real-time aangestuurd en vastgelegd. Fiber Workflow Manager verkort de doorlooptijd tot oplevering van een glasvezelaansluiting, vergroot de effectiviteit, efficiëntie en klantgerichtheid.

Richard Dusink directeur bij Digitale Stad: “Met de kennis en passie binnen onze organisatie weten we het resultaat van onze opdrachtgevers te vergroten. Omdat Digitale Stad vooral actief is in het buitengebied en in dorpskernen moeten we continu inspelen op complexe veranderende omstandigheden. We hebben veel te maken met dijkzones, dijksluitingsperiodes, gedoogverklaringen, watergangen, e.d. Hierbij is het belangrijk en soms ook lastig om eindgebruikers goed te informeren over de status op hun adres. Als relatief kleine organisatie hebben we daarom vooral de “repeterende” werkzaamheden goed geborgd in de verschillende software systemen en werkprocessen. We versturen jaarlijks bijvoorbeeld meer dan 55.000 facturen naar eindgebruikers via een uitgewerkte workflow. De drang om werkzaamheden slimmer en klantgerichter te doen heeft geresulteerd in het ICT platform “Fiber Workflow Manager”. Als onafhankelijke partij tussen netwerkeigenaren, aannemers en eindgebruikers leggen we de lat hoog en richten we ons op het maximale resultaat voor alle stakeholders. We zijn super trots dat we meerdere netwerkeigenaren en aannemers mogen helpen bij realisatie van hun glasvezel doelstellingen.”

Back To Top