Skip to content

CONTACT

VRAAG, SUGGESTIE OF OPMERKING?

VEELGESTELDE VRAGEN

Vragen over kosten, eigen bijdrage of vastrechtvergoeding
Ben ik duurder uit met glasvezel?

Een glasvezelabonnement is qua prijs vergelijkbaar met een abonnement via een ander netwerk. De prijs hangt af van welk abonnement en welke provider u kiest. Via onze providerpagina, https://www.digitale-stad.nl/glasvezel/#providers, ziet u welke providers abonnementen aanbieden op ons netwerk.

Is het genoemde bedrag inclusief BTW?

Ja, de eigen bijdrage is bij zowel een particuliere als een zakelijke aansluiting inclusief BTW. Indien de aansluiting exclusief BTW is wordt dit expliciet aangegeven. Dit geldt natuurlijk niet wanneer de aansluiting gratis wordt afgemonteerd.

Maakt het nog verschil in kosten of mijn woning 20 meter of 300 meter van de openbare weg staat?

Nee, in de projectperiode kan iedere woning in het projectgebied gratis worden aangesloten. Er zijn geen kosten verbonden aan de aansluiting. U betaalt dus ook geen vastrechtvergoeding. Na de projectperiode is de inschrijfmodule gesloten en kunt u alleen nog op aanvraag inschrijven.

Op mijn erf staan twee woningen met een A en B nummer. Is het dan goedkoper om twee aansluitingen aan te vragen?

De eenmalige kosten per aansluiting staan vast. U betaalt voor 2 woningen op 1 erf ook ‘gewoon’ twee keer de aansluitkosten. Indien de aansluiting gratis is zijn natuurlijk beide aansluitingen gratis.

Vragen over glasvezel
Hoe snel is glasvezel?

Glasvezel is het snelste netwerk. Met een glasvezelnetwerk zijn de hoogste internetsnelheden mogelijk. In Nederland worden op dit moment abonnementen aangeboden met een snelheid tot wel 1 Gbit/s (dat is 1.000 Mbit/s). Hiermee downloadt u in korte tijd een volledige film. En verstuurt u tientallen foto’s in hoge kwaliteit in enkele seconden.

Ik ben al wat ouder en gebruik geen internet. Heeft glasvezel ook voordelen voor mij?

Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Slimme apparaten, die in verbinding staan met de thuiszorg, andere instanties of familie, kunnen een oogje in het zeil houden. Een verpleegkundige informeert u bijvoorbeeld via een iPad, camera of TV over uw medicatie. Omdat de verpleegkundige u ziet, kan hij of zij een betere inschatting maken van de benodigde zorg.

Deze toepassingen vragen veel capaciteit (ook wel bandbreedte genoemd). Glasvezel biedt deze capaciteit, nu en in de toekomst en is daarmee uitermate geschikt voor dergelijke toepassingen.

Is glasvezel ook interessant als ik niet veel internet?

De voordelen van glasvezel gaan verder dan alleen voor internet. Via ons glasvezelnetwerk kunt u namelijk ook bellen en tv-kijken. Sterker nog: met glasvezel is de beeldkwaliteit met tv-kijken extra goed. Het is het snelste, stabielste netwerk en biedt een betrouwbare verbinding voor al uw apparaten. Ook als u niet veel internet.

Waarom komt er een nieuw netwerk?

Met z’n allen verbruiken we thuis steeds meer data. We internetten, streamen, online gamen en werken thuis. En dat nog het liefst tegelijkertijd op verschillende apparaten. Dat wordt de komende jaren alleen maar meer en daardoor blijft ons dataverbruik stijgen. Alleen glasvezel kan deze groei aan. Daarom sluiten wij buitengebieden en kleine kernen in heel Nederland aan op het open glasvezelnetwerk.

Waarom zou ik overstappen op glasvezel?

Glasvezel is het snelste en meest stabiele netwerk. Niet alleen van vandaag, maar ook van morgen. De voordelen van glasvezel liegen er niet om. In huis zijn steeds meer apparaten online. Niet alleen de laptop, smartphone en tv zijn online, maar ook apparaten als de slimme thermostaat en verlichting zijn online. We internetten meer en zijn met steeds meer apparaten tegelijkertijd online. Daar is een eersteklas netwerk voor nodig om voor voldoende bandbreedte te zorgen. Met glasvezel hebben al uw apparaten thuis snel en stabiel internet.

Wat kan ik met een glasvezelverbinding?

Met glasvezel heeft u het snelste en meest stabiele internet in huis. Het is een krachtig netwerk dat niet alleen klaar is voor de mogelijkheden van vandaag, maar ook voor die van morgen. Met glasvezel kunt u nu al streamen, downloaden, online gamen en thuiswerken, en dit allemaal tegelijkertijd! Glasvezel heeft genoeg bandbreedte voor al uw apparaten thuis.

Vragen over inschrijving
Heb ik een bedenktermijn na het inschrijven bij Digitale Stad?

Er geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen na ondertekening en datum van het inschrijfformulier. Zie onze algemene voorwaarden (https://www.digitale-stad.nl/algemene-voorwaarden-digitale-stad-bv/) voor extra informatie.

Ik heb een vakantiewoning op een vakantiepark. Kan ik dan ook een glasvezelaansluiting aanvragen?

Indien uw vakantiewoning een eigen, BAG geregistreerd, huisnummer heeft, dan kunt u een glasvezelaansluiting aanvragen. Zijn de toegangswegen op het vakantiepark in eigendom van de VVE of van het park dan dient u wel toestemming te hebben van de volledige VVE of de parkeigenaar voor de graafwerkzaamheden op het vakantiepark.

Is het mogelijk om meer dan 1 aansluiting aan te vragen op 1 adres?

Ja, in veel gevallen is dit mogelijk. Wij vragen u hiervoor contact met ons op te nemen. Wij kunnen op aanvraag extra aansluitingen aanmaken. Vervolgens kunt u met het online inschrijfformulier de gegevens invullen. Voor de extra aansluiting zijn de voorwaarden vrijwel altijd gelijk aan de reguliere projectvoorwaarden.

Kan ik direct na inschrijving ook al een abonnement afsluiten bij een provider?

Nee, pas als de wijkcentrale in uw regio is opgeleverd en de aansluiting in uw woning is opgeleverd door de aannemer kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt hierover van ons tijdig bericht. In het algemeen duurt dit ongeveer 3 tot 10 werkdagen. Daarna kunt u een glasvezelabonnement afsluiten bij een van de deelnemende providers.

Kan ik op één adres twee aansluitingen aanvragen? Is de tweede aansluiting ook gratis?

In het algemeen is het mogelijk om op hetzelfde adres een extra aansluiting aan te vragen, bijvoorbeeld voor een kantoor aan huis of een bedrijfshal. U kunt hiervoor via het contactformulier een verzoek indienen bij Digitale Stad. Voor de extra aansluiting zijn de voorwaarden vrijwel altijd gelijk aan de reguliere projectvoorwaarden.

Kan mijn woning worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Digitale Stad?

U kunt eenvoudig controleren of uw adres binnen ons werkgebied valt. Dit doet u met de postcodechecker op de homepagina.

Valt uw postcode niet binnen ons werkgebied, maar wilt u wel glasvezel? Neem s.v.p. contact op met onze klantenservice via het contactformulier op onze website (https://www.digitale-stad.nl/contact/).

Mijn woning is nog in aanbouw. Is het mogelijk om al een aansluiting aan te vragen?

Ja, dat is mogelijk. U dient aan de glasvezelvoorbereider aan te geven waar op het erf de kabel dient te komen. Wij vragen u bij de inschrijving al te vermelden dat het om een nieuw te bouwen woning gaat.

Tot wanneer kan ik mij inschrijven voor een glasvezelaansluiting onder de standaard projectvoorwaarden?

U kunt zich inschrijven onder de standaard projectvoorwaarden zolang wij bezig zijn met de civiele werkzaamheden in uw regio. In de regio’s waar de huisaansluitingen worden uitgevoerd wordt de ‘open’ inschrijving stapsgewijs dichtgezet. U kunt dan alleen nog op aanvraag inschrijven. Mogelijk vallen de kosten dan hoger uit.

Vragen over aanleg
Hoe gaat de aanleg in zijn werk?

De aanleg van een glasvezelnetwerk is een hele onderneming. Om een glasvezelkabel in de meterkast te krijgen, zijn diverse aanlegwerkzaamheden nodig. Hieronder een opsomming van die diverse werkzaamheden:
Graafwerkzaamheden
We graven een geul van de hoofdkabel naar de woningen. Dit vindt grotendeels plaats op de openbare grond en gedeeltelijk op uw erf/eigen grond. Voordat we starten met graven op uw erf/eigen grond bekijken we samen met u waar en hoe de kabel de woning inkomt en waar we allemaal rekening mee moeten houden.
Boomboringen
Als er langs de openbare weg geen ruimte is om de kabel langs een boom te leggen, boren we een gat onder de kern van een boom door. De kabel wordt vervolgens onder de boom doorgetrokken. Bomen hoeven niet verwijderd te worden en de schade aan de boom blijft beperkt.
We komen vooraf bij u langs
Om in kaart te brengen wat er precies nodig is om uw glasvezelaansluiting te realiseren, komt er vooraf een schouwer bij u langs. Samen met de schouwer bepaalt u waar de glasvezelmodem gemonteerd moet worden en waar de kabel, over uw erf, de woning binnenkomt. Als u niet thuis bent, vindt u een ‘niet thuis-kaart’ in de brievenbus en proberen we het later nog eens. Lopen we u nogmaals mis, dan nemen we telefonisch contact met u op om een nieuwe afspraak in te plannen.
Tuinboring
Grootschalige graafwerkzaamheden zijn niet altijd nodig. Vaak kunnen we een glasvezelkabel over een korte afstand schieten, bijvoorbeeld van de stoep tot de woning (onder een voetpad of tuin door). Dit is niet altijd mogelijk en hangt af van de afstand tussen de openbare weg en de woning, de kwaliteit van de grond en mogelijke blokkades in de grond. De aannemer bepaalt hoe er het best gegraven kan worden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. U begrijpt dat onze werkzaamheden enige overlast kunnen veroorzaken, maar dat proberen we tot een minimum te beperken. Zodra we beginnen in uw straat ontvangt u onze ‘graafkaart’. Hierin leest u welke stappen wij nemen voordat wij bij u in de woning een glasvezelaansluiting monteren.
Glasvezelkabel in uw woning
Na de aanleg naar uw woning is alleen nog een klein stukje oranje glasvezelkabel in de grond zichtbaar. Belangrijk: verwijder dit niet, want we hebben het nodig voor de aansluiting in uw woning. Na de aanleg brengt een monteur de kabel uw woning binnen en plaatst hij het glasvezelaansluitpunt. Voor de huisaansluiting wordt altijd een afspraak gemaakt.
Glasvezelkabel naar uw woonboot
Bent u woonachtig op een woonboot dat wordt de glasvezelkabel afgemonteerd in de meterkast op de wal. Dit ongeacht de afstand tussen de meterkast op de wal en de ligplaats van uw woonboot. U dient zelf of in afstemming met uw provider de verbinding van de meterkast naar uw woonboot te verzorgen.

Hoe voorkomen de graafploegen het raken van kabels en leidingen in mijn tuin/erf?

Wij proberen dit natuurlijk altijd te voorkomen en gaan zo goed mogelijk voorbereid op het pad. Alle kabels en leidingen die in de grond liggen worden geregistreerd in een landelijk systeem van gemeenten en provincies, genaamd Klic. Voordat onze medewerkers aan de slag gaan, beoordelen zij eerst dit systeem. Heeft u zelf kabels en leidingen in de grond gelegd die niet zijn aangemeld bij Klic, dan vragen wij u dit aan de glasvezelvoorbereider te melden.

Hoe weet ik of mijn woning op de planning staat voor glasvezel?

U kunt dit uitzoeken via onze postcodechecker. Wordt uw postcode niet herkend door onze postcodechecker? Gaat het om een bestaande woning? Controleer dan of de postcode juist is ingevuld. Klopt de postcode en wordt hij toch niet herkend? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier op onze website (www.digitale-stad.nl/contact).

Ik heb een “niet thuis” kaart in de brievenbus ontvangen. Wat moet ik doen?

Op het niet-thuis kaartje dat u van ons in de bus heeft ontvangen staat of u contact wilt opnemen met de glasvezelvoorbereider voor het maken van een nieuwe afspraak.

Komt er iemand bij mijn woning kijken voor de aanleg?

Ja, er komt een glasvezelvoorbereider bij u langs om, in overleg met u, te bepalen wat de meest efficiënte manier is om de kabel van de weg naar de woning te leggen en waar de kabel in de woning afgemonteerd kan worden.

Vragen over abonnementen
Als ik contact opneem met een provider, geven ze aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Klopt dat?

Providers weten op basis van uw postcode en huisnummer welk soort verbinding u in uw meterkast heeft. Pas als de wijkcentrale in uw regio is opgeleverd en uw woning is opgeleverd door de aannemer wordt er aan de providers doorgegeven dat uw woning is aangesloten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kunt kiezen voor een glasvezelabonnement bij een van de deelnemende providers.

De monteur is bij mij thuis geweest en heeft het glasvezelaansluitpunt geplaatst. Kan ik een abonnement bij een provider bestellen?

U kunt een abonnement afsluiten bij een provider als het glasvezel aansluiting is geplaatst en als de glasvezel verbinding is afgemonteerd in de wijkcentrale. U krijgt hierover bericht van Digitale Stad zodra het netwerk klaar is. In het algemeen ontvangt dit bericht ongeveer 5 werkdagen na het afmonteren van de glasvezel huisaansluiting.

Ik wil een bestelling doen bij de provider. Kan dat?

Zodra de wijkcentrale in uw regio is opgeleverd en uw woning door de aannemer is aangesloten kan een abonnement afgesloten worden bij providers op het netwerk van Digitale Stad. Ter bevestiging ontvangt u van ons een bericht wanneer u kunt kiezen voor een glasvezelabonnement bij één van de deelnemende providers.

Ik wil mijn telefoonnummer en e-mailadres behouden. Kan dat?

Dit ligt er aan welke provider u nu heeft. U kunt uw e-mailadres behouden wanneer uw huidige provider haar diensten ook levert via het open glasvezelnetwerk. Ook indien u gebruik maakt van bijvoorbeeld een live-, hotmail- of gmail-account kunt u uiteraard uw e-mailadres behouden. Stapt u over van Ziggo naar een van de deelnemende providers, dan krijgt u van uw nieuwe provider een nieuw e-mailadres. Bekijk op onze website welke providers deelnemen.

Is het mogelijk om bij mijn huidige provider te blijven?

Dit ligt er aan bij welke provider u nu uw abonnement hebt. Ziggo heeft een eigen COAX netwerk en levert geen diensten over het open glasvezelnetwerk.

Vragen over Digitale Stad
Waar kan ik de Privacyverklaring van Digitale Stad bekijken?

U kunt de Privacyverklaring van Digitale Stad BV bekijken via onderstaande link:

Privacyverklaring v.22.3

Wat zijn de voordelen van glasvezel bij Digitale Stad?
  • Super snel internet, nu en straks
  • Vrije providerkeuze door een open glasvezelnetwerk
  • Geen bijkomende kosten
  • Geen verplicht abonnement
  • Meerwaarde voor uw woning
  • Constante kwaliteit, ook bij meerdere apparaten
  • Uploaden en downloaden met dezelfde hoge snelheid
  • U kunt uw e-mailadres behouden wanneer uw huidige provider haar diensten ook levert via het open glasvezelnetwerk

CONTACTFORMULIER

Heeft u een vraag, suggestie of opmerking? Stuur ons een bericht en wij nemen snel contact met u op.








    ONZE GEGEVENS

    Digitale Stad B.V.
    Plesmanstraat 6 B
    3833 LA  Leusden
    KVK nr.: 70075735

    SOCIAL MEDIA
    U kunt ons ook bereiken via social media!

    TOCH LIEVER TELEFONISCH CONTACT?

    U kunt onze klantenservice bereiken op:

    085 485 85 85

    Back To Top