Ga naar hoofdinhoud

AANLEG

DE AANLEG VAN EEN NA-AANSLUITING

WANNEER UW ADRES NOG NIET IS AANGESLOTEN OP HET GLASVEZELNETWERK

U wilt gebruik maken van het glasvezelnetwerk, maar u heeft nog geen glasvezelaansluiting op uw adres? In veel gevallen wordt de aansluiting nog steeds gratis gerealiseerd en kan dit bij een provider worden aangevraagd in combinatie met een glasvezelabonnement. U ontvangt de planning en informatie van de provider.

Indien dit niet mogelijk is kunt u bij ons navragen of het alsnog mogelijk is om op uw adres een aansluiting te realiseren. Indien een aansluiting mogelijk is en u bent akkoord met het bijbehorende kostenplaatje dan wordt door de netwerkeigenaar aan een van de aannemers de opdracht verstrekt.

Voor aanleg van een na-aansluiting op het glasvezelnetwerk via Digitale Stad worden meestal de volgende stappen doorlopen:
1. een glasvezelvoorbereider neemt contact op om te bekijken hoe de aansluiting gerealiseerd kan worden;
2. de kabel wordt vanaf de weg of vanaf het bijbehorende distributiepunt tot aan de woning aangelegd;
3. de kabel wordt het huis ingebracht en het glasvezelkastje wordt in huis (meestal in de meterkast) afgemonteerd.

Daarna is de aansluiting binnen 5 tot 10 werkdagen klaar voor gebruik. U kunt bij een provider een glasvezelabonnement afsluiten.

aanleg-5-1140x1140-zo-pakkenwehetaan

AANLEG OPEN GLASVEZELNETWERK
NIEUW E-MAILADRES IS NIET NODIG*

Het glasvezelnetwerk wordt allereerst langs de openbare weg aangelegd. Iedere aansluiting heeft zijn eigen glasvezel tussen de wijkcentrale en de woning. Er moeten veel meters gegraven worden om de glasvezelkabel bij alle aan te sluiten adressen te krijgen. Digitale Stad legt een ‘open’ netwerk aan. Het voordeel van ‘open’ is dat u zelf uw provider kiest: KPN, Solcon, T-Mobile, Online.nl, Budget Alles in 1, of een van de vele andere providers. In veel gevallen hoeft u niet van provider te wisselen en kunt u uw e-mailadres behouden.

* Met uitzondering van providers die geen diensten leveren op het open netwerk.

aanleg-4-1140x1140-activeren

INVENTARISATIE
AFSTEMMING VOORAF, SAMEN MET EEN EXPERT

Duidelijkheid, daar houden we van. Daarom inventariseert een expert, de glasvezelvoorbereider, samen met u waar het glasvezelaansluitpunt (FTU) afgemonteerd moet worden en waar de glasvezelkabel uw woning binnenkomt. Daarna kan de provider een modem aansluiten op de FTU. Niet thuis? Dan laten we een kaartje voor u achter.

aanleg-2-1140x1140-tuinboring

TUINBORING
WIJ WETEN BIJNA ALLES...

Wij willen de glasvezelkabel zo efficiënt mogelijk en zonder schade te veroorzaken bij uw woning brengen. Gelukkig weten we via het landelijke registratiesysteem ‘KLIC’ waar alle huidige kabels en leidingen zich bevinden. Heeft u ooit zelf op uw erf een ongeregistreerde kabel of leiding gelegd? Geef het dan bij de inventarisatie door aan onze glasvezelvoorbereider.

aanleg-3-1140x1140-aansluiten

AANSLUITEN
EEN STUKJE ORANJE KABEL STEEKT UIT DE GROND

Belangrijk: verwijder het stukje oranje kabel niet! We hebben dit nodig voor de aansluiting in uw woning. De monteur zal de kabel uw woning binnenbrengen en de FTU plaatsen. U ontvangt van ons een afspraak-voorstel voor het moment waarop de monteur langs kan komen. Als u niet thuis bent, dan vragen we u om contact op te nemen voor het maken van een nieuwe afspraak. Na montage van de FTU kunt u nog niet direct een glasvezelabonnement aanvragen! Dat kan 5 tot 10 werkdagen duren.

aanleg-4-1140x1140-activeren

ACTIVEREN
U ONTVANGT BERICHT ZODRA UW ADRES ACTIEF IS

Zodra uw adres actief is, kunt u een glasvezelabonnement afsluiten bij een provider naar keuze. Ook wordt de afgesproken automatische incasso voor de aansluitkosten (indien van toepassing) aangekondigd. Blijft u bij uw huidige provider? Dan is de overstap heel eenvoudig. Stapt u over? Dan kunt u veelal gebruikmaken van de overstapservice van providers. Na het afsluiten van uw abonnement, komt er een monteur bij u langs om uw aansluiting te activeren.

Back To Top