skip to Main Content

CONTACT

VRAAG, SUGGESTIE OF OPMERKING?

VEELGESTELDE VRAGEN

Algemene vragen
De monteur is bij mij thuis geweest en heeft de glasvezelmodem aangesloten. Kan ik een abonnement bij een provider bestellen?

U kunt een abonnement afsluiten bij een provider nadat uw woning correct is aangesloten en de hoofdkabel is aangesloten op het open glasvezelnetwerk. U krijgt hierover bericht van Digitale Stad zodra het netwerk klaar is. In het algemeen ontvangt dit bericht ongeveer 5 werkdagen na het afmonteren van de huisaansluiting.

Gaat Digitale Stad met zekerheid glasvezel aanleggen?

Digitale Stad gaat glasvezel aanleggen in Rivierenland. Wij hadden als doelstelling een minimale deelname (op 12 juni 2019) van 50%. Dit hebben wij ruimschoots gehaald. Digitale Stad is inmiddels met de aanleg begonnen.

Ik wil een bestelling doen bij de provider. Kan dat?

Zodra de centrale verdeelkast in uw regio is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en uw woning is opgeleverd door de aannemer wordt er aan de providers doorgegeven dat uw woning is aangesloten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kunt kiezen voor een glasvezelabonnement bij een van de deelnemende providers.

Is automatische incasso verplicht?

Alleen van toepassing op projecten waar een eigen bijdrage gevraagd wordt.

Ja, het is uitsluitend via automatische incasso mogelijk de eigen bijdrage te betalen.

Is het genoemde bedrag inclusief BTW?

Ja, de eigen bijdrage bij zowel een particuliere als een zakelijke aansluiting is inclusief BTW.

Is het mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage?

Alleen van toepassing op projecten waar een eigen bijdrage gevraagd wordt.

Nee, het is niet mogelijk om te onderhandelen over de eigen bijdrage. Over dit scherpe aanbod is goed nagedacht en onderhandeld voordat wij over zijn gegaan tot deze campagne.

Kan mijn woning worden aangesloten op het glasvezelnetwerk?

U kunt eenvoudig controleren of uw adres binnen ons werkgebied valt. Dit doet u met de postcodecheck op de homepage.

Valt uw postcode niet binnen ons werkgebied, maar wilt u wel glasvezel? Neem dan contact op met onze klantenservice om te oriënteren of aansluiting van uw woning wel mogelijk is. U vindt onze contactgegevens en een contactformulier onder ‘Contact’.

Wanneer wordt de eigen bijdrage geïncasseerd?

Indien u binnen 2 maanden nadat uw aansluiting is opgeleverd een abonnement heeft afgesloten bij een van de deelnemende providers hoeft u helemaal geen eigen bijdrage te betalen. De aansluiting is dan gratis.

Indien u binnen de genoemde termijn geen abonnement heeft afgesloten brengen wij eenmalig de eigen bijdrage in rekening. De eigen bijdrage wordt ongeveer 1 week nadat u van ons bericht heeft ontvangen geïncasseerd.

Wie incasseert de eigen bijdrage van mijn IBAN?

Alleen van toepassing op projecten waar een eigen bijdrage gevraagd wordt.

Digitale Stad verzorgt het incassotraject. De eigen bijdrage wordt pas geïncasseerd nadat u van ons bericht daarover heeft ontvangen.

Vragen over kosten
In hoeveel termijnen kan ik de eigen bijdrage betalen?

Alleen van toepassing op projecten waar een eigen bijdrage gevraagd wordt.

Indien u heeft gekozen heeft voor een particuliere aansluiting kunt u kiezen uit betaling in 1 of 2 termijnen. Bij betaling in 2 termijnen wordt de eigen bijdrage in 2 gelijke termijnen verdeeld. De eerste termijn wordt ongeveer 1 week na ons bericht geïncasseerd. De tweede termijn volgt 90 dagen later. Het is wettelijk verplicht om de tweede termijn binnen 90 dagen te incasseren. We kunnen daarom geen uitzondering maken.

Maakt het nog verschil in kosten of mijn woning 20 meter of 300 meter van de openbare weg staat?

Nee, in de projectperiode kan iedere woning in het projectgebied voor hetzelfde projecttarief worden aangesloten. Na de projectperiode is de inschrijfmodule gesloten en kunt u alleen nog op aanvraag inschrijven. Indien u aangesloten kunt worden krijgt u een offerte voor de aansluitkosten waarbij rekening wordt gehouden met de werkelijke aanlegkosten. De afstand van de openbare weg tot de woning kan hierbij wel degelijk verschil maken in de kosten.

Op mijn erf staan twee woningen met een A en B nummer. Is het dan goedkoper om twee aansluitingen aan te vragen?

De eenmalige kosten per aansluiting staan vast. U betaalt voor 2 woningen op 1 erf ook ‘gewoon’ twee keer de aansluitkosten. Indien de aansluiting gratis is zijn natuurlijk beide aansluitingen gratis.

Wat kost een glasvezelaansluiting bij Digitale Stad?

Indien u binnen 2 maanden na aansluiting gebruik maakt van de verbinding betaalt u helemaal niets! Pas 2 maanden nadat u van ons bericht heeft gehad dat u een werkende verbinding heeft, gaan wij kijken of de verbinding in gebruik is. Indien de verbinding niet in gebruik genomen dan betaalt u eenmalig slechts 250 euro.

Vragen over glasvezel
Als ik contact opneem met een provider, geven ze aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Klopt dat?

Providers weten op basis van uw postcode en huisnummer welk soort verbinding u in uw meterkast heeft. Pas als de centrale verdeelkast in uw regio is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en uw woning is opgeleverd door de aannemer wordt er aan de providers doorgegeven dat uw woning is aangesloten. U ontvangt van ons tijdig bericht wanneer u kunt kiezen voor een glasvezelabonnement bij een van de deelnemende providers.

Ik wil mijn e-mailadres behouden. Kan dat?

Dit ligt er aan welke provider u nu heeft. U kunt uw e-mailadres behouden wanneer uw huidige provider haar diensten ook levert via het open glasvezelnetwerk. Ook indien u gebruik maakt van bijvoorbeeld een live-, hotmail- of gmail-account kunt u uiteraard uw e-mailadres behouden. Stapt u over van Ziggo naar een van de deelnemende providers, dan krijgt u van uw nieuwe provider een nieuw e-mailadres. Bekijk op onze website welke providers deelnemen.

Is het mogelijk om bij mijn huidige provider te blijven?

Dit ligt er aan bij welke provider u nu uw abonnement hebt. Ziggo levert geen diensten over het open glasvezelnetwerk.

Wat zijn de voordelen van glasvezel bij Digitale Stad?
  • Super snel internet, nu en straks
  • Vrije providerkeuze door een open glasvezelnetwerk
  • Geen bijkomende kosten
  • Geen verplicht abonnement
  • Meerwaarde voor uw woning
  • Constante kwaliteit, ook bij meerdere apparaten
  • Uploaden en downloaden met dezelfde hoge snelheid
  • U kunt uw e-mailadres behouden wanneer uw huidige provider haar diensten ook levert via het open glasvezelnetwerk
Welke providers leveren diensten op het open glasvezelnetwerk?

De meest bekende providers zijn: KPN, XS4ALL, Online.nl, Telfort en T-mobile Thuis. Maar ook Fiber.nl, Kliksafe, Plinq, Solcon, Stipte en Tweak leveren diensten op het open glasvezelnetwerk.

Vragen over inschrijving
Heb ik een bedenktermijn na het inschrijven bij Digitale Stad?

Er geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen na ondertekening en datum van het inschrijfformulier. Zie onze algemene voorwaarden voor extra informatie.

Ik ben mijn inschrijvingsformulier kwijt. Waar kan ik een nieuwe vinden?

U kunt zich eenvoudig online inschrijven. Kijk hiervoor op onze homepage. U kunt hier zowel een particuliere als een zakelijke aansluiting aanvragen.

Kan ik direct na inschrijving ook al een abonnement afsluiten bij een provider?

Nee, pas als de centrale verdeelkast in uw regio is opgeleverd door Delta Rijssen Glasvezel Investeringen en de aansluiting in uw woning is opgeleverd door de aannemer kunt een provider kiezen en een glasvezelabonnement afsluiten. U ontvangt hierover van ons tijdig bericht. In het algemeen duurt dit ongeveer 5 werkdagen. Daarna kunt u een glasvezelabonnement afsluiten bij een van de deelnemende providers.

Tot wanneer kan ik mij inschrijven voor een glasvezelaansluiting?

U kunt zich inschrijven onder de standaard voorwaarden zolang wij bezig zijn met de civiele werkzaamheden in uw regio. In de regio’s waar de huisaansluitingen worden uitgevoerd wordt de ‘open’ inschrijving stapsgewijs dichtgezet. U kunt dan alleen nog op aanvraag inschrijven. Mogelijk vallen de kosten dan hoger uit.

Vragen over aanleg
Hoe gaat de aanleg in zijn werk?

De aanleg van een glasvezelnetwerk is een hele onderneming. Om een glasvezelkabel in de meterkast te krijgen, zijn diverse aanlegwerkzaamheden nodig. Hieronder een opsomming van die diverse werkzaamheden:

Graafwerkzaamheden
We graven een geul van de hoofdkabel naar de woningen. Dit vindt grotendeels plaats op de openbare grond en gedeeltelijk op uw erf/eigen grond. Voordat we starten met graven op uw erf/eigen grond bekijken we samen met u waar en hoe de kabel de woning inkomt en waar we allemaal rekening mee moeten houden.

Boomboringen
Als er langs de openbare weg geen ruimte is om de kabel langs een boom te leggen, boren we een gat onder de kern van een boom door. De kabel wordt vervolgens onder de boom doorgetrokken. Bomen hoeven niet verwijderd te worden en de schade aan de boom blijft beperkt.

We komen vooraf bij u langs
Om in kaart te brengen wat er precies nodig is om uw glasvezelaansluiting te realiseren, komt er vooraf een schouwer bij u langs. Samen met de schouwer bepaalt u waar de glasvezelmodem gemonteerd moet worden en waar de kabel, over uw erf, de woning binnenkomt. Als u niet thuis bent, vindt u een ‘niet thuis-kaart’ in de brievenbus en proberen we het later nog eens. Lopen we u nogmaals mis, dan nemen we telefonisch contact met u op om een nieuwe afspraak in te plannen.

Kabels schieten
Grootschalige graafwerkzaamheden zijn niet altijd nodig. Vaak kunnen we een glasvezelkabel over een korte afstand schieten, bijvoorbeeld van de stoep tot de woning (onder een voetpad of tuin door). Dit is niet altijd mogelijk en hangt af van de afstand tussen de openbare weg en de woning, de kwaliteit van de grond en mogelijke blokkades in de grond. De aannemer bepaalt hoe er het best gegraven kan worden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. U begrijpt dat onze werkzaamheden enige overlast kunnen veroorzaken, maar dat proberen we tot een minimum te beperken. Zodra we beginnen in uw straat ontvangt u onze ‘graafkaart’. Hierin leest u welke stappen wij nemen voordat wij bij u in de woning een glasvezelaansluiting monteren.

Glasvezelkabel in uw woning
Na de aanleg naar uw woning is alleen nog een klein stukje oranje glasvezelkabel in de grond zichtbaar. Belangrijk: verwijder dit niet, want we hebben het nodig voor de aansluiting in uw woning. Na de aanleg brengt een monteur de kabel uw woning binnen en plaatst hij de glasvezelmodem. Voor de huisaansluiting wordt altijd een afspraak gemaakt.

Hoe voorkomen de graafploegen het raken van kabels en leidingen in mijn tuin/erf?

Wij proberen dit natuurlijk altijd te voorkomen en gaan zo goed mogelijk voorbereid op het pad. Alle kabels en leidingen die in de grond liggen worden geregistreerd in een landelijk systeem van gemeenten en provincies, genaamd Klic. Voordat onze medewerkers aan de slag gaan, beoordelen zij eerst dit systeem. Heeft u zelf kabels en leidingen in de grond gelegd die niet zijn aangemeld bij Klic, dan vragen wij u dit aan de schouwer te melden.

Ik heb een “niet thuis” kaart in de brievenbus ontvangen. Wat moet ik doen?

Op het niet-thuis kaartje dat u van ons in de bus heeft ontvangen staat of u contact wilt opnemen met de schouwer voor het maken van een nieuwe afspraak.

Is het mogelijk om meer dan 1 aansluiting aan te vragen op 1 adres?

Ja, in veel gevallen is dit mogelijk. Wij vragen u hiervoor contact met ons op te nemen. Wij kunnen op aanvraag extra aansluitingen aanmaken. Vervolgens kunt u met het online inschrijfformulier de gegevens invullen. De aansluitkosten zijn voor de extra aansluitingen gelijk aan de kosten van de 1e aansluiting.

Komt er iemand bij mijn woning kijken voor de aanleg?

Ja, er komt een schouwer bij u langs om, in overleg met u, te bepalen wat de meest efficiënte manier is om de kabel van de weg naar de woning te leggen en waar de kabel in de woning afgemonteerd kan worden.

Mijn woning is nog in aanbouw. Is het mogelijk om al een aansluiting aan te vragen?

Ja, dat is mogelijk. U dient aan de schouwer aan te geven waar op het erf de kabel dient te komen. Wij vragen u bij de inschrijving al te vermelden dat het om een nieuw te bouwen woning gaat.

Vragen over Digitale Stad
Waar kan ik de Algemene Voorwaarden van Digitale Stad bekijken?

U kunt de Algemene Voorwaarden van Digitale Stad BV bekijken via onderstaande link:
https://www.digitale-stad.nl/algemene-voorwaarden-digitale-stad-bv/

 

Overige vragen
Ik heb een vakantiewoning op een vakantiepark. Kan ik dan ook een glasvezelaansluiting aanvragen?

Indien uw vakantiewoning een eigen, BAG geregistreerd, huisnummer heeft, dan kunt u een glasvezelaansluiting aanvragen. Zijn de toegangswegen op het vakantiepark in eigendom van de VVE of van het park dan dient u wel toestemming te hebben van de volledige VVE of de parkeigenaar voor de graafwerkzaamheden op het vakantiepark.

Ik kies voor een glasvezelaansluiting van Glasvezel Buitenaf. Kan ik dan ook kiezen voor providers als KPN, Telfort of T-Mobile?

Nee, op het netwerk van Glasvezel Buitenaf leveren slechts een beperkt aantal providers. Hier vallen KPN, Telfort en T-Mobile niet onder.

Is er verschil tussen een zakelijke en een particuliere aansluiting?

Fysiek is het product exact hetzelfde. Een zakelijke aansluiting biedt u de mogelijkheid om BTW terug te kunnen vorderen. Bij een particuliere aansluiting heeft u de mogelijkheid om de eigen bijdrage in twee termijnen te betalen. Bij een zakelijke aansluiting is dit niet mogelijk.

Wat als een concurrent een ander aanbod heeft. Past Digitale Stad de prijs dan aan?

We hebben geen inspraak op de prijsvoering van een concurrent. Wij passen onze propositie niet aan. De keuzes die wij hebben gemaakt zijn in het belang van het succesvol uitrollen van glasvezel in de regio.

Wie beheert het netwerk?

KPN NetwerkNL is de beheerder van het ‘open’ glasvezelnetwerk en zorgt straks samen met de providers voor de dienstverlening op het glasvezelnetwerk.

CONTACTFORMULIER

Heeft u een vraag, suggestie of opmerking? Stuur ons een bericht en wij nemen snel contact met u op.








    ONZE GEGEVENS

    Digitale Stad BV

    Plesmanstraat 6B
    3833 LA  Leusden

    KvK nr: 70075735

    SOCIAL MEDIA
    U kunt ons ook bereiken via social media!

    Facebook    LinkedIn

    TOCH LIEVER TELEFONISCH CONTACT?

    U kunt onze klantenservice bereiken op:

    085-0711944

    Back To Top